CACTO is a project that seeks site-specific methods of music creation with a focus on its atmospheric dimension. Combining the domains of electroacoustic and electronics with field recordings, the trio presents a sound world which combines an attentive listening with minimal and spectral music strategies, while testing the boundaries between free improvisation and composition.

Ricardo Jacinto: cello and electronics
Nuno Torres: alto saxophone and electronics
Nuno Morão: percussion and field recordings


Presentations
new formation: SMUP (Parede, April 2022), MIA 2021 (Atouguia da Baleia, June 2021) and Dia Aberto#1 (OSSO, 2019)

first formation: Convento São Francisco with Pedro Tropa, (Coimbra 2019); Zaratan (2018;2016); Bar Irreal (2014); Carpe Diem Arte e Pesquisa (2012); Atelier Concorde (2012); Casa dos dias da Água (2011)


Concert at Festival MIA 2021 (Atouguia da Baleia, June 2021)

CACTO | CACTO
Vera Cortês Art Agency, 2009


VIDEOS

Carpe Diem Arte e Pesquisa (2012)

ÁLBUNS

CACTO #1 / Recorded at the Anechoic chamber of the IST Lisbon, 2009

luis_antero

Edited by Vera Cortês Art Agency

Vinil Cover designed by Matilde Meireles with inserts by Gwendolyn Van der Velden (Drawing) and Daniel Malhão (Poster).

Vinil available at:
Vera Cortês Agência de Arte

Digital album at:
Bandcamp

PRESS

JAZZ.PT
por Rui Eduardo Paes
25.06.2021

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A tarde abriu com a prestação de um agrupamento proposto pelo colectivo Osso, parceiro da Zpoluras, a associação de Paulo Chagas e Fernando Simões que dirige o festival. Ricardo Jacinto (violoncelo, electrónica), Nuno Torres (saxofone alto, electrónica) e Nuno Morão (percussão, electrónica) apresentaram uma peça electroacústica de desenvolvimento lento e arquitectura minimalista. Havia, claramente, composição e havia improvisação, mas o interessante foi constatar a impossibilidade de determinar onde terminava uma para dar lugar à outra, tão articuladas estavam as duas dimensões. O carácter hipnótico da música conduzia-nos para outras paragens, das étnicas (o gnawa de Marrocos) às da “nova simplicidade” norte-americana, mas de uma forma bastante singular.

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